Velkommen!
Utover tilbudet til barn og foreldre, er barnehagen organisert for avklaring og kompetanseutvikling av personer som ønsker å arbeide med mennesker, eller innenfor arbeidsområder som kjøkken/ kantine og vaktmestertjenester. Disse personene er tilknyttet barnehagen i kortere eller lengre perioder og er et tillegg til den ordinære bemanningen.
Barnehagens organisering
Vi ønsker å være EN barnehage, som kan være sammen når det passer. Derfor vil vi ikke la veggene være et hinder for samspill på tvers av avdelingene.
Barnehagen består av tre avdelinger. Alle har sitt faste personale, men vi legger vekt på å arbeide på tvers av avdelingene. Ikke bare når det er behov for hjelp, men også i hverdagen vår. Det gir oss mulighet til å bli kjent med alle barna, og det er til stor hjelp når vi må steppe inn for hverandre ved sykdom eller fravær blant personalet. Vi hjelper også hverandre når de forskjellige avdelingene har møter, og da er det fint å kjenne barna! Vi har valgt å ha aldersinndelte avdelinger for å kunne tilrettelegge for en bedre progresjon i forhold til: Omsorg, Lek, Læring og Danning. Vi vil at barna daglig skal få frihet til å benytte seg av hele barnehagens læringsmiljø. Vi mener at dette er med på å ivareta/ utvikle barnas nysgjerrighet og utforskerlyst. Barn har rett til innflytelse på eget liv, for eksempel ved å velge venner og aktiviteter. |
I uteleken er vi sammen, og ikke minst mange av årstidsfestene feirer vi i fellesskap. Ved anledninger hvor det er færre barn i barnehagen, for eksempel jul, påske og sommer, har vi sammenslåtte avdelinger. På denne måten har vi mulighet for å være sammen når vi ønsker det og hver for oss når det er behov for det. Gjennom dette opplever vi at det sosiale samholdet blir styrket både hos barn og voksne.
Hver morgen har vi et kort informasjonsmøte hvor vi blir orientert om eventuelt fravær og hvordan dagen er tenkt organisert. (hvem trenger hjelp, vikar, skal på tur og lignende.) |
Barnehagens grunnpilarer
Hovedmål: Vi vil jobbe for at vi skal kjenne det enkelte barn slik at vi ser de små nyansene.
For oss betyr dette at vi ser på hvert enkelt barn som et helt og unikt menneske. Både sosialt, fysisk og psykisk.
Dette legger vi til grunn for arbeidet med omsorg, lek og læring. Barnehagen skal være et sted med rom for trygghet og omsorg. Dette legger et godt grunnlag for læring og utvikling. Personalet i barnehagen er viktige rollemodeller. Her får du en oversikt over hvem som jobber i Avigo barnehage Det er viktig at barnet får en opplevelse av mestring og det bør ikke settes for høye krav til barnet. Samtidig bør barnet få utfordring slik at det har noe å strekke seg etter for at det skal skje en kontinuerlig utvikling av barnets sosiale kompetanse. Språket blir utviklet i samspill med andre og ved at barn blir snakket med og lyttet til. I de senere årene har resultatene av forskningen vært rettet inn mot sammenhengene mellom språkmestring og sosial mestring.
|